قانون نسبت ۱۰-۳۰-۶۰ رنگ ها

قانون نسبت ۱۰-۳۰-۶۰ رنگ ها

اگر تاکنون بارها مجذوب اتاق های زیبا و فریبنده در مجله های دکوراسیون داخلی یا پینترست شده ­اید ولی اتاق خودتان به دلیل اینکه نمی­دانید چگونه با رنگ ها باید کار کنید ، حسی خنثی دارد ، لازم نیست دیگر بیش از این نگران باشید . یک قانون ساده وجود دارد که مکررا در این رشته مورد استفاده قرار می گیرد و به شما اجازه می دهد که به یک چشم به هم زدن فضایی زیبا و دلچسب با استفاده از رنگ ها ایجاد کنید . با استفاده از قانون نسبت 10-30-60 می توانید فضاهای زندگی خود را به زیبایی و با اطمینان رنگ ­آمیزی کنید .

قانون نسبت 10-30-60 چیست ؟

قانون نسبت ۱۰-۳۰-۶۰ رنگ ها-از سری مقالات وبسایت مبلمان لتو

برای استفاده از قانون نسبت 10-30-60 در دکوراسیونتان نیازی نیست که حتما یک ریاضیدان باشید یا به فنون این رشته آشنایی داشته باشید و یا از پیمون یا ماشین حسابی استفاده کنید . بر اساس این قانون ، برای دستیابی به ظاهری متعادل و زیبا ، باید سه پالت رنگی را برای دکوراسیونتان انتخاب کنید و آن را مطابق موارد زیر به کار گیرید :

  •   60 درصد فضای اتاقتان را با استفاده از رنگ اصلی و غالب رنگ آمیزی کنید .
  •   30 درصد فضای اتاقتان را با رنگ ثانوی که از قبل آن را انتخاب کردید تزئین کنید .
  •    از دیگر رنگ باقیمانده برای ایجاد آهنگ در 10 درصد فضایتان استفاده کنید .

همانند بسیاری از راهنماهای دکوراسیون ، این قانون نیز وحی منزل نمی باشد و نیازی به اندازه گیری دقیق فضا برای فهم سهم دقیق هر کدام از درصد ها نمی باشد . فقط از یک ایده ی پایه ای پیروی کنید : یک رنگ غالب برای اکثریت فضا ، یک رنگ ثانویه برای استفاده در فضاهای باقی مانده به میزان نصف رنگ قبلی و یک رنگ ثالث برای جذاب تر کردن فضا (در صورت علاقه می توانید از دو رنگ برای این کار استفاده کنید که در این صورت سهم هر کدام 50 درصد می شود) .

نحوه ی کارکرد قانون در هر فضا :

زمانی که قانون نسبت 10-30-60 را درک کردید ، سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید نحوه ی استفاده از آن در فضایتان می باشد . خوشبختانه کار سختی در پیش رو ندارید . رنگ غالب ، عموما رنگ دیوارهای شما و غالبا رنگ کف ها و تکه های نسبتا بزرگ مبلمان شما می­باشد . در بسیاری از اتاق ها رنگ غالب قهوه ای یا برنزی، سفید یا خاکستری می باشد ، ولی در هر حال می تواند هر رنگی باشد که آن را به اندازه ی کافی برای استفاده بر روی دیوار هایتان مناسب می دانید .

رنگ ثانوی برای افزودن کنتراست به فضایتان مورد استفاده قرار می­گیرد . معمولا این رنگ ، رنگی می باشد که برای مبلمان ها ، پرده ها ، فرش ها ، روتختی ها یا یک دیوار خاص مورد استفاده قرار می گیرد . هر رنگی را می توانید برای این منظور مورد استفاده قرار دهید البته تا زمانی که رنگ غالب شما را تکمیل کند و برای شما خوشایند باشد .

رنگ ثالث در نقش چاشنی برای فضای شما عمل می کند . این رنگ اغلب یک رنگ روشن می باشد ، اما نه همیشه . ممکن است شما از رنگ مشکی برای این کار بهره بگیرید یا از رنگ متالیک یا قهوه ای تیره . تا زمانی که این رنگ ثالث بتواند دو رنگ دیگر شما در کنتراست قرار دهد و آنها را تکمیل کند همه چیز مطلوب خواهد بود . المان هایی که می توانید از آن ها برای این منظور بهره بگیرید را می توان شمامل موارد مقابل دانست : کوسن ها ، روتختی ها ، لامپ ها و ادوات روشنایی ، آثار هنری ، فرش ها و قالی های کوچک ، تکه های کوچک مبلمان مانند چارپایه یا نیمکت ، شمع ها و سایر ادوات و اکسسوری های مربوط به پنجره ها .

در نظر داشته باشید که لازم نیست که برای هر المانی در این قانون از یک رنگ یکسان استفاده کنید : برای مثال اگر رنگ غالب شما آب می باشد ، می توانید از رنگ آبی تیره بر روی دیوار ها و از یک رنگ آبی روشن برای کف ها استفاده کنید . با این حال برای استفاده ی موثرتر از این قانون ، رنگ های انتخابی باید به هم نزدیک باشند و در نقش مکمل یکدیگر باشند .

همچنین می توانید از طرحواره های رنگی نیز با صرف نظر از این قانون بهره بگیرید . به خاطر داشته باشید که این مطلب یک راهنما می باشد ؛ بنابراین ایده های پایه ای ذکر شده را به خاطر داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید .

چند ترکیب رنگ عالی :

اکنون که قانون نسبت 10-30-60 را درک کرده­اید ، در این قسمت چند پالت رنگی استثنایی را به شما معرفی می­کنیم .

  •                رنگ آبی تیره به عنوان رنگ اصلی ، رنگ قهوه ای به عنوان رنگ ثانوی ، رنگ های سفید یا شیری به عنوان رنگ ثالث .
  •                رنگ سبز به عنوان رنگ اصلی ، رنگ آبی به عنوان رنگ ثانوی ، رنگ زرد به عنوان رنگ ثالث .
  •                رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی ، رنگ خاکستری به عنوان رنگ ثانوی ، رنگ قرمز به عنوان رنگ های ثالث .
  •                رنگ زرد به عنوان رنگ اصلی ، رنگ قهوه ای تیره به عنوان رنگ ثانوی ، رنگ سیاه به عنوان رنگ ثالث .
  •                رنگ طلایی مایل به قهوه ای به عنوان رنگ اصلی ، رنگ قهوه ای تیره به عنوان رنگ ثانوی ، رنگ سیاه به عنوان رنگ ثالث .
  •                رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی ، رنگ صورتی به عنوان رنگ ثانوی ، رنگ سفید به عنوان رنگ ثالث .
  •                رنگ بنفش کمرنگ به عنوان رنگ اصلی ، سفید به عنوان رنگ ثانوی ، رنگ آبی تیره به عنوان رنگ ثالث .
  •                رنگ سبز به عنوان رنگ اصلی ، رنگ سفید به عنوان ثانوی ، رنگ سیاه به عنوان رنگ ثالث .
  •                رنگ خاکستری به عنوان رنگ اصلی ، رنگ سفید به عنوان رنگ ثانوی ، رنگ زرد به عنوان رنگ ثالث .
  •                رنگ هلویی به عنوان رنگ اصلی ، رنگ زرد به عنوان ثانوی ، رنگ قهوه ای به عنوان رنگ ثالث .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *