روش های شستن مبلمان چرمی

روش های شستن مبلمان چرمی

مبلمان چرمی به دکوراسیون داخلی خانه ظرافت و زیبایی بخصوصی می‌بخشد. اما مراقبت و تمیزکردن این مبل‌های مجلل و زیبا فوت‌وفن‌هایی دارد. برای این کار، نمی‌توانید به‌سادگی دستمال مرطوبی را بردارید و روی مبل بکشید یا محصولات پاک‌کننده یا شوینده قوی استفاده کنید؛ در این صورت، احتمال آسیب‌دیدن چرم وجود خواهد داشت.

آنچه در این مطلب به‌تفصیل شرح خواهیم داد، روش‌های تمیز کردن مبل چرم است. در بخش اول مطلب، مراحل کلی این کار را به شما معرفی می‌کنیم و در بخش‌های بعدی، به‌تمایز انواع لکه‌ها، راهکارهای مناسب برای پاک‌کردنشان را در اختیارتان می‌گذاریم. مدت‌زمان زیادی تا فرارسیدن ایام عید هم نمانده است؛ پس با این راهکارها می‌توانید با خیال راحت‌تری مشغول خانه‌تکانی شوید. همراه ما باشید.

روش اول: تمیز کردن مبل چرمی با جاروبرقی

۱. ابتدا با استفاده از جاروبرقی آشغال‌های ریخته شده روی مبل را تمیز کنید. دقت داشته باشید که بین پشتی‌های مبل را نیز تمیز کنید.

۲. با استفاده از برس جاروبرقی آشغال‌های باقی مانده را جمع کنید. هنگام استفاده از برس جاروبرقی توجه کنید که به روکش چرمی مبل آسیب وارد نکنید.

۳. پس از تمیز کردن مبل با جاروبرقی، با یک دستمال پارچه‌ای گرد و خاک مبل را کامل تمیز کنید.

همچنین بخوانید:  چرم مصنوعی چیست؟ ویژٰگی ها، مزایا و معایب استفاده

چهار روش برای شستن مبلمان چرمی - از سری مقالات وبسایت مبلمان لتو

روش دوم: تمیز کردن مبل چرمی با آب و سرکه

۱. با ترکیب کردن مقدار مساوی آب و سرکه در یک ظرف می‌توانید یک محلول خانگی مناسب برای تمیز کردن مبل چرمی آماده کنید. بهتر است از آب با دمای اتاق برای این کار استفاده کنید.

۲. یک دستمال را با محلول بدست آمده مرطوب کرده و مبل را تمیز کنید. توجه کنید که مبل خیس نشود؛ پاک کردن آن تنها با دستمال مرطوب برای تمیز کردم مبل چرمی کافیست.

۳. مبل را از بالا به پایین و به آرامی تمیز کنید.

۴. در نهایت نیز با استفاده از یک دستمال خشک و تمیز قسمت‌های مرطوب را پاک کنید.

روش سوم : تمیز کردن مبل چرمی با جوش شیرین

احتمال لک‌شدن مبل چرم با لکه‌های چربی بیشتر از هر چیز دیگری است، چراکه بیشتر غذاهایی که می‌خوریم حاوی چربی هستند: تا اندازه‌ای که گاهی متوجه لک‌شدن مبل نمی‌شویم و لکه‌ها قدیمی و ماندگار می‌شوند. برای تمیز کردن چنین لکه‌هایی به‌ترتیب، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. با نوک انگشتان شست و اشاره، اندکی جوش‌شیرین بردارید و روی محل لک‌شده بریزید؛

۲. اجازه دهید جوش‌شیرین چندساعتی روی محل موردنظر بماند (یا تا زمانی که تمامی چربی جذب آن شود)؛

۳. جای لکه را با دستمالِ نرم و تمیز پاک کنید.

جوش‌شیرین چربی و روغن را به خود جذب می‌کند و به همین خاطر برای پاک‌کردن چنین لکه‌هایی مفید و کارآمد است.

 پاک‌کردن سایر لکه‌ها

کپک‌زدگی

قرارگرفتن چرم در معرض تاریکی و هوای مرطوب ممکن است باعث کپک‌زدگی آن شود. برای تمیز کردن مبل چرم از این لکه‌ها کافی است از محلولی با میزان‌های برابر از آب و ایزوپروپیل الکل استفاده کنید.

پاک‌کردن لکه‌های تیره‌رنگ از چرم‌های به رنگِ روشن

برای این منظور، به ترکیبی خمیرمانند متشکل از میزان‌های برابر از آبِ لیمو و کرم تارتار (Cream of tartar: پودری بی‌بو، لطیف و سفید که معمولا از آن در شیرینی‌پزی استفاده می‌شود) نیاز پیدا می‌کنید. ترکیب خمیرمانند را روی محل موردنظر بگذارید. بعد از ۱۰ دقیقه مقداری دیگر از ترکیب را بردارید و روی محل لک‌شده بمالید. در نهایت هم با اسکاچ اسفنجیِ خیس‌شده آن را کامل پاک کنید.

لاک‌پاک‌کن‌های بدون استون، دستمال مرطوب کودک و حتی خمیردندان (خمیردندان سفید، نه مدل‌های ژله‌ای) از دیگر مواد و محصولات مورداستفاده برای تمیز کردن مبل چرم هستند. دوباره تأکید می‌شود که پیش از استفاده از هریک از اینها، اندکی روی قسمتی از چرم که در دیدرس نیست استفاده کنید تا مطمئن شوید باعث آسیب‌دیدن آن نمی‌شوند. فوم تمیزکننده چرم و دستمال مرطوب مخصوص چرم، محصولات ایمن‌تری به شمار می‌روند، هرچند بعد از استفاده از این دستمال‌ها ممکن است جایشان روی چرم باقی بماند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *