اشتباهات چیدمان وسایل خانه

یکی از موضوعاتی که در زندگی زیاد با آن مواجه می‌شویم، طراحی داخلی دکوراسیون منزل است. قطعا برای شما پیش‌آمده که یک وسیله برای منزلتان تهیه می‌کنید ولی نمی‌دانید که آن را کجا باید قرار دهید و فقط به دلیل اینکه از آن خوشتان آمده، آن را خریداری کرده‌اید. اگر شما اطلاعات کاملی درباره طراحی دکوراسیون داشته باشید، می‌توانید به راحتی از وسایلی که دوست دارید استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار اشتباهات دکوراسیون منزل شوید.

اشتباهات دکوراسیون منزل قابل پیشگیری هستند

توانایی طراحی دکوراسیون منزل یا یک محیط، در همه انسان‌ها وجود دارد و هیچ فردی نمی‌تواند بگوید که در این هنر هیچ استعدادی ندارد، یا برعکس در این موضوع بسیار هنرمند است. این شاخه از هنر همانند دیگر موضوعات، نیاز به پرورش دارد و ابتدا فقط باید در آن استانداردهای لازم را رعایت کنیم تا درگیر اشتباهات دکوراسیون منزل نشویم. توجه به سلیقه شخصی‌ در کنار رعایت اصول اساسی طراحی دکوراسیون داخلی می‌تواند منجر به یک طراحی درست و اصولی شود و از دچار شدن به اشتباهات رایج در این زمینه جلوگیری کند. به این ترتیب می‌توانیم دکوراسیون محیط زندگی اطراف خود را دچار تغییر و تحول کنیم و از گذراندن وقت در این فضاها لذت ببریم.

قطعا برای شما اتفاق افتاده است که با ورود به یک ‌منزل حس بهتری نسبت به منزل یک فرد دیگر داشته باشید. حتی ممکن است در هر دو خانه، وسایل استفاده شده یکسان باشد. پس دلیل این حس متفاوت چیست؟ قطعا جواب این سوال، چیدمان وسایل خانه است.

اگر شما بتوانید بین چیدمان وسایل، در هر جا و مکانی هارمونی و هماهنگی خاص پیدا کنید، می‌شود گفت آن محیط از چیدمان مناسب و اصولی برخوردار است. به خاطر همین باعث می‌شود که از این نظم و هماهنگی حس خوبی دریافت کنید. همچنین لازم به ذکر است که برای طراحی یک‌ منزل یا یک محیط نیازی به یک طراح ماهر نیست و شما می‌توانید خودتان با توجه به نکاتی که می‌دانید و همین‌طور بودجه و سلیقه‌ای که دارید این کار را تا حدودی انجام دهید.

قرار دادن مبلمانی با ارتفاع بیشتر در وسط اتاق

وقتی می‌گوییم باید فضایی ایجاد کنیم که در آن حرکت جریان داشته باشد، منظورمان این نیست که فقط بتوانیم آزادانه در آن حرکت فیزیکی داشته باشیم. منظور ما، جریان حرکت بصری است.

مثلاً زمانی‌که دو مبل تکی با تکیه‌گاه بلند در وسط خانه قرار بگیرند، چیدمان غلط است. زیرا نگاه، روی آن دو مبل ثابت می‌ماند. بهتر است مبلمان و دیگر وسیله‌ها را طوری بچینید که جلوی دید را در سراسر اتاق سد نکند.

برای این کار ابتدا باید ارتفاع وسیله‌ها را در نظر بگیریم. اجسام و مبلمان بلند تر را کنار دیوار‌ها و اجسام کوتاه‌تر را وسط اتاق قرار دهید.

با این کار فضای اتاق به خوبی در دید شما قرار خواهد گرفت و احساس سرزندگی، جریان و حرکت ایجاد می‎شود.

اشتباهات چیدمان وسایل خانه -از سری مقالات وبسایت مبلمان لتو

تناسب بین وسایل منزل

یکی از اشتباهات در موضوع دکوراسیون داخلی، عدم رعایت تناسب در وسایل مورد استفاده است، یعنی شما باید بدانید که چه وسیله‌ای را با چه ویژگی‌هایی تهیه کنید و آن را کجا قرار دهید. بدانید کدام رنگ و طرح، برای کدام قسمت مناسب‌تر است. البته نمی‌شود گفت هماهنگی کامل همیشه باعث جذابیت می‌شود، بلکه حتی گاهی ممکن است باعث یکنواختی شود و این موضوع برای بسیاری از افراد خوشایند نیست و به‌اصطلاح دل فرد را می‌زند. شما باید بدانید چه وسیله‌ای را در چه رنگ و طرحی تهیه کنید که با دیگر وسایل اطرافش همخوانی داشته باشد.

بودجه‌ خرید

دومین مورد از اشتباهات دکوراسیون منزل که با آن مواجه می‌شویم، موضوع بودجه است. خریدهای ناگهانی موضوعی است که همه افراد تجربه آن را دارند. البته نمی‌توان گفت که این کار کاملا اشتباه است و به‌هیچ‌عنوان نباید انجام شود، ولی اگر قبل از خرید به کاربرد آن وسیله در دکوراسیون داخلی منزل خود فکر کنید، ممکن است شما را از پرداخت یک هزینه‌ی اضافی منصرف کند. پس حتما قبل از رفتن برای خرید بهتر است، پیش از ورود به مغازه یا نمایشگاه دکوراسیون خانگی، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی مناسبی برای این کار داشته باشید

تاثیر مد

پیروی از مد سومین گزینه از لیست اشتباهات دکوراسیون منزل است. تولیدکنندگان وسایل خانه برای فروش بیشتر خود، با کمک افراد متخصص و طراح به‌صورت مداوم در حال تولید محصولات مختلف و متنوع هستند که آن‌ها را به‌طور پیوسته تبلیغ می‌کنند. صنعت مد با سرعتی بیشتر از آن چیزی که ما به ذهنمان می‌رسد در حال پیشرفت است. حال اگر بخواهیم در مقابل این صنعت مقاومت کنیم قطعا بسیار سخت خواهد شد و اگر هم بخواهیم به‌روز و به دنبال مد باشیم، بسیاری از افراد دورمان را آزار خواهیم داد و باید هزینه‌های گزاف و وقت زیادی صرف کنیم. پس باید چیدمان منزل را طوری طراحی کنیم که ساده و شیک باشد و از طرفی باسلیقه ما همخوانی داشته باشد.

تاثیر رنگ بر روی چیدمان

استفاده از وسایل همرنگ با دیوار یا کاغذ دیواری خانه، چهارمین مورد از اشتباهات دکوراسیون منزل حساب می‌شود. اگر شما می‌خواهید رنگ وسایل با دیوارها یا هر چیز دیگری همخوانی داشته باشد، باید از رنگ‌های مکمل نه دقیقا همان رنگ، استفاده کنید. اگر شما از رنگ‌های دقیقا یکسان با وسایل استفاده کنید، ممکن است باعث دل‌زدگی و ناخوشایندی در دید شود. در عوض استفاده از رنگ‌های متفاوتی که در کنار هم همخوانی دارند بر جذابیت دکوراسیون می‌افزاید.

چیدمانی که جلوی رفت و آمد را سد می‌کند

یکی دیگر از رایج‌ترین اشتباهات چیدمان مبلمان این است که آن ها را طوری بچینیم که جلوی رفت‌وآمد را سد کند. مثلاً اگر مبل راحتی را در وسط اتاق و پشت به سالن اصلی و رو به دیوار بگذاریم و جلوی آن یک میز قرار دهیم، بیش‌ از نیمی از سالن مسدود می‌شود و حرکت را دشوار می‌کند.

بهتر است مبل راحتی را کنار دیوار و رو به سالن قرار دهیم و یک میز بیضی را جلوی آن بگذاریم تا احساس جریان و حرکت، بیشتر منتقل شود.

نکته: همیشه ابین وسایل، یک متر فضا برای رفت‎و‎آمد در نظر بگیرید و همه وسایل را به هم نچسبانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *